Experiments

ELS FRUITS DE LA TARDOR




Tastem el raïm i la mandarina, dos fruites de la tardor. 

Vam veure com havien mandarines de tres colors: verdes, grogues i taronges. Per dind totes eren taronges!
Feien molt bona olor i estaven una mica àcides...

De raïms també vam veure com podíen haver de diferents colors: vermell, verd i groc. El seu sabor era molt més dolç. Però havíem d'anar amb molta cura! La majoria tenien pinyols i els havíem de treure abans de menjar.

A alguns ens va agradar més el raïm a d'altres més la mandarina o totes dues fruites. 

L'important era tastar 
i experimentar a través dels  
diferents sentits: vista, olfacte, gust i tacte. 


Fins el pròxim dia!

ELS FRUITS DE LA TARDOR II

Tastem el caqui i la magrana. 

El caqui de color taronja o vermells eren molt tous, molts de nosaltres el teníem desfet. Vam poder olorar-ho, tocar-ho, i els més valents tastar-ho, no va agradar molt. 

La magrana va tenir molt més èxit. És un fruit amb la pell més dura. Era de tots colors! Taronja, vermell, groc i marró. A dalt de tot semblava que tingués una corona. 
Quan el vam obrir estava tot ple de boletes vermelles. Eren cruixents. 













EL GUST

Després d'haver treballat durant unes setmanes els sentits, ens toca experimentar els diferents sabors. 
Les galetes (dolces), les olives (salades), la xocolata negra (agre) i la llimona (àcida). 










ElS COLORS: CLAR I FOSC
Aquest experiment l'hem treballat amb el sentit de la vista.
Hem necessitat: tres pots de vidre, dos pinzells, pintura blanca i pintura verda.


En els tres pots vam posar pintura verda. En un vam posar deu gotes de pintura blanca i en els altres dos res. Després vam barrejar la pintura del pot de pintura verda i blanca amb un pinzell i vam ajuntar la pintura dels dos pots de pintura verda. 
Vam veure que barrejant verd amb blanc sortia verd claret i barrejant els dos verds quedava com estava, verd fosc. Així doncs vam descobrir que amb el blanc podem fer colors clarets!

Després vam mirar quins colors teníem a la safata que fossin clars i foscos, vam trobar el verd i el blau:















EL PES

Amb la balança que tenim a la botiga que fem servir per fer racons hem pogut observar i plantejar algunes hipòtesis.
Per començar vam triar una sèrie d'objectes per pesar. Vam pesar aleatòriament i observàvem que els objectes més grans acostumaven a pesar més que els petits fins que.... ohhh! l'esborrador ens va trencar la nostra teoria. L'esborrador que era més petit que el llibre pesava més!
No ens podem refiar de la mida de les coses, el seu pes pot ser diferent!

Busquem coses per pesar


 Pesem a veure què passa... pesa més el que és més gran!

Continuem confirmant la nostra teoria fins que...








     L'esborrador la trenca!









MELMALADA DE POMA
Sabeu com es fa la melmelada de poma? Aquesta setmana hem fet una a l'hora d'experimentació. Us expliquem què hem fet!: 


Hem classificat les pomes pel color. 


Pomes vermelles

Pomes verdes

Pomes grogues



Les classifiquem
Les pesem. Necessitem un quilo.

Les tallem. Posem en una olla les de color vermell i en una altre les grogues. Com ens sobren pomes ens mengem les verdes i les que sobren vermelles. 


 Les ensucrem i les batem, ens ha quedat un bon puré!














Anem al laboratori 
































 Al laboratori hem escalfat la melmelada. Uns nens grans de la ESO ens han ajudat a remenar-la i el mestre de la ESO, el Ricard, ens ha ensenyat la instal·lació.
Ha sigut un experiment molt divertit!







EL TACTE: SUAU I ASPRE, LLIS I RUGÓS

Després d'haver treballat el sentit del gust, de la vista passem al tacte! Amb les nostres mans i amb tot el nostre cos podem sentir moltes coses del nostre voltant. Podem saber si fa fred, si fa calor, podem tocar coses suaus i no tocar tant les coses punxegudes o que ens fan mal, etc.
Avui experimentem amb el cotó, el paper de vidre i una garlanda. Els tres materials són estèticament molt diversos com també és divers allò que ens fan sentir quan els toquem.





El paper de vidre era molt aspre i dur.



       El cotó molt suau i tou.  






I la garlanda punxeguda, ens feia pessigolles.










LA MÀGIA DELS COLORS: BARREGEM COLORS!
El primer experiment que ens disposem a fer en aquest segon trimestre està relacionat amb els colors. Hi ha tres que són els primaris: cian, magenta i groc, però en aquest cas farem servir el blau, el vermell i el groc. 


Diguem que els colors primaris, són els pares de tots els colors. Gràcies a ells apareixen de forma màgica els altres. Anem a comprovar-ho!:

* Què passarà si barregem vermell i groc? Alguns nens pensen que sortirà groc o blau.
* Què passarà si barrejo blau i groc? Alguns nens/es pensen que sortirà vermell, altres diuen que blau i altres taronja.
* Què passarà si barrejo vermell i blau? Alguns nens i nenes pensen que sortirà blau i altres lila.


Després d'haver creat les nostres hipòtesis anem a experimentar!















LES FLORS QUE CANVIEN DE COLOR
L'experiment d'aquesta setmana necessita una mica més de temps. 
Avui hem fet les primeres observacions: 
Hem posat unes margarides blanques en un pot amb aigua, li hem posat tres gotes de tinta blava i ara hem d'esperar a veure que passa. 

Hipòtesis: Les margarides creixeran més.
Anem a comprovar-ho! Esperarem un dies a veure que passa....





El full d'aquest experiment el donarem un cop haguem sabut què ha passat.

Després d'esperar una setmana i no veure resultats, deixem l'experiment com fallit. Ho tornarem a intentar amb un altre tipus de flor que tingui la tija més gruixuda i li sigui més fàcil absorbir la tinta.



EL VOLCÀ
Sabíeu que sota de la terra, a l'interior del nostre planeta, hi ha una font de calor molt gran? De vegades aquesta vol sortir a la superfície a través del volcans, anem a comprovar-ho. 

Quins materials fem servir? VINAGRE



 BICARBONAT 
(alguns pensaven que podia ser sucre o sal, s'assembla però no ho és)


El bicarbonat serveix per treure els mals de panxa quan ens hem atipat molt!


Posem en un pot el vinagre i en un altre el bicarbonat quan els ajuntem...


EXPLOSIÓ!

ELECTRICITAT ESTÀTICA
L'electricitat estàtica es produeix quan alguns materials es freguen uns amb els altres. Nosaltres hem provat amb un globus de plàstic i el nostre cabell. També amb el globus i papers. 

després de fregar el globusl'apropàvem al cabell o als papers i quedaven enganxats a ell. Era màgic! No tindrà res a veure en Mag Magí...?






EVAPORACIÓ

Què passa quan una cosa es mulla i al cap d'una estona està seca? On va l'aigua que mullava? Mullem el paper de diari i una bata amb aigua, toquem i està moll. Ho deixem a sobre el radiador i al cap d'una estona està sec. Què ha passat?

La calor del radiador ha evaporat l'aigua de la bata i el paper de diari i ara estan secs! On és l'aigua que ha desaparegut?... Això deu ser cosa del Mag Magí, ho veurem en el pròxim experiment. 






LA MÀGIA DELS RETOLADORS
Avui hem vist com els retoladors poden pintar l'aigua sense posar-los a dins. Hem agafat mocadors i els hem pintat, després el mocador l'hem ficat en un pot de vidre amb aigua i quan hem tret el mocador... taxan!!! el dibuix marxa i l'aigua queda tota del color del dibuix!!! Màgia!!!!



















LA CONDENSACIÓ
Quan l'aigua del nostre planeta rep la calor del sol s'evapora i es condensa al cel fins que pel canvi de temperatura torna a caure en forma de pluja. 
Anem a veure que és el que passa quan escalfem aigua en un pot. Puja un fum que és l'aigua evaporada que mulla el mirall. 



LES TRES DISFRESSES DE L'AIGUA
Avui hem pogut veure els diferents estats de l'aigua: en estat líquid, en sòlid i en gasos. 
Quan obrim l'aixeta l'aigua és líquida. Si fiquem l'aigua al microones després surt fum, és vapor. I si fiquem un pot d'aigua líquida al congelador és congela i és sòlida en forma de gel.





S'INFLA O ES DESINFLA
Hem posat una ampolla d'aigua amb aigua freda amb un globus de tap. El globus no s'inflava. 
Hem escalfat l'aigua i el globus s'ha inflat!! L'evaporació de l'aigua infla el globus!!




GERMINEM LLAVORS

Ara que ha arribat la primavera ens plantarem unes llenties en un pot de vidre amb cotó. El cotó farà de terra i després amb la llum del Sol i l'aigua que li anirem posant creixeran de valent!


















Mireu quines plantes més grans que han sortit han germinat moltíssim! 











QUÈ SÓN LES CRISPETES?


Moltes vegades hem menjat crispetes però sabem com es fan? De quin aliment surten?
Alguns nens i nenes de la classe dels conills pensen que les crispetes surten d'una bossa que fiques al microones. I és veritat? Però que hi ha dins d'aquesta bossa? Anem a veure-ho de forma tradicional.

Estem treballant el projecte dels conills i sabem que a aquests animals els hi agrada molt el blat de moro. Mirem com és el blat de moro sec. Ja no és de color groc, és més ataronjat. 
SAbeu que passa si el posem en una paella i els escalfem amb una miqueta d'oli? Anem a comprovar-ho al laboratori.

Molts nens i nenes han pensat en les crispetes i veritablement han sortit..... CRISPETES!






















EL GOT D'AIRE

Mireu que passa quan posem un mocador en un got i el posem en un plat d'aigua, es mulla?


Posem una mica d'aigua en un plat

Posem un mocador a dins i es mulla!!

Posem un mocador dins d'un got

Posem el got cap per avall al plat amb aigua


AIGUA, VINAGRE I OLI
Heu vist alguna vegada què passa quan barregem als líquids?

Posem en un got una mica d'aigua i posteriorment una mica de vinagre. Es barregen i no sabem ben bé on és un líquid i l'altre.



Ara posem una mica d'oli.

L'oli flota, no s'enfonsa. Per la densitat que té no es barreja amb els altres líquids.



DISSOLUCIÓ
Què passarà si barregem aigua amb algun altre material? 
Si ho barregem amb sal es dissol. Si ho barregem amb arròs no es barreja, no es dissol.



















SURA O S'ENFONSA

La setmana passada vam veure com no tots els materials es dissolien en l'aigua amb la mateixa facilitat. Aquesta setmana veiem com depenent de la densitat de l'aigua un mateix objecte pot surar o enfonsar-se. L'aigua quan té sal fa que l'ou suri, l'aigua sense sal fa que l'ou s'enfonsi.









SURA O S'ENFONSA II
Després d'haver vist el que va passar la setmana passada, hem experimentat amb altres materials. 






















 

TRANSVASAMENTS
Encara que el temps no ens acompanya massa, anem a experimentar amb aigua. Ens posem les bates de plàstic per no mullar-nos gaire i anem a investigar. Amb diferents pots transvasem aigua d'un lloc a l'altre. Trobem diferents problemes que hem d'anar solucionant: massa aigua, pots petits, equilibri...
Hem compartit l'experiència amb els nens i nenes de la classe de P-5.
















LA CLOSCA D'OU
Fa unes setmanes vam veure que l'ou s'enfonsava quan el ficàvem en un recipient amb aigua. Aquesta vegada el posarem en un pot ple de vinagre i observarem que li passa al dia següent. 
Toquem l'ou abans de posar-ho en vinagre i és dur. Tot i així no podem apretar gaire perquè es pot trencar. 
Al dia següent l'ou no te cloca! La closca ha desaparegut, s'ha desfet amb el vinagre i podem veure la clara i la gemma a través de la pleura. 
EL seu tacte ha canviat, ara és tou i flexible. 







Bombolles de sabó